41 Rajd „Miłośników Roztocza”

Galeria Edwarda

Galeria Janusza

podziekowwpodziekowds

W sobotę z rana 19 września przez Zamość i Roztocze przetaczał się front burzowy – huczało i padał rzęsisty deszcz.

Około godz. 8-ej nieśmiało pokazało się słoneczko.

Bardzo sprawnie wsiedliśmy do autokarów i pojechaliśmy na Roztocze. Po drodze gdzieś pod Tereszpolem jeszcze popadał deszczyk taki letni jeszcze kapuśniaczek a na starcie już było fajnie – chociaż pochmurno ale ciepło…

Trasa 1 wyruszyła na spod kaplicy w Sochach w gm. Zwierzyniec. W czasie wędrówki przez Roztoczański Park Narodowy odwiedzili Floriankę, na której rośnie dąb Florian, mieszkają koniki polskie oraz beczące owce uhruskie. Uczestnicy wędrowali pod opieką  PTP Andrzeja Dziaduszka i przew. Pawła Komana

Trasa 2 wyruszyła spod źródełka w Górecku Starym w gm. Józefów pod opieką PTP: Edwarda Słoniewskiego i Kazimierza Dzioka. Wędrowaliśmy początkowo szlakiem krawędziowym – czerwonym, później wdrapaliśmy się na Wysoką Górę – wspaniały punkt widokowy na Roztoczu Środkowym.

Na wschodzie zobaczyliśmy wysmukłe jodły na Kamiennej Górze (RPN) . Tam znajduje się Płaczący Kamień. Obok obniżenie – tam jest Florianka, gdzie rośnie dąb Florian. Bardziej na północ we mgle majaczyły wzgórza w okolicach Zwierzyńca. Na zachodzie niewiele zobaczyliśmy, bo mgła skryła Puszczę Solską. Na południu zobaczyliśmy Brzezińską Górę, gdzie kiedyś znaleziono ślady roztoczańskich dinozaurów.

Z góry poszliśmy na północ, po drodze kusiły nas dorodne tarki. Kto spróbował to zaraz miał nieciekawą  minę, bo owoce są cierpkie i język „kołkiem staje”. Doszliśmy do białej figury znajdującej się na granicy parafii. Przed chwilą z tego miejsca odeszła trasa I.  Kilku uczestników szukało grzybów – znaleziono maślaki i prawdziwki.

Tutaj był krótki odpoczynek, z ciekawością obejrzeliśmy ogromny jałowiec.  Dalej powędrowaliśmy szlakiem pieszym zielonym im. Aleksandry Wachniewskiej na skraj Tereszpola-Jurdygi. Tutaj do naszej grupy dołączył  przyjazny piesek. Wesoło merdał ogonkiem, pozwalał się pogłaskać  i prowadził nas leśną drogą omijającą wysoką wydmę do Tereszpola-Kukiełek. Przed samą wioską napadły go 2 psy ale zwycięsko wyszedł z opresji. Później wędrowaliśmy drogą asfaltową prowadzącą poza opłotkami wioski. Było tam wiele zakrętów. Przy końcu drogi wszyscy zainteresowali się lustrem drogowym. Kilka osób robiło sobie zdjęcia – swoje odbicia w lustrze.

Na mecie  przy Zespole Szkół Samorządowych w Tereszpolu-Kukiełkach uczestników – rajdowiczów powitał kol. Janusz Kapecki i przedstawił nam gospodarza Gminy Tereszpol pana Jacka Pawluka. Pan Wójt przywiózł materiały krajoznawcze o Gminie Tereszpol, drewno na ognisko oraz nagłośnienie. Serdecznie dziękujemy za pomoc w organizacji naszego Rajdu. Pani Dyrektor Szkoły Bogumiła Kukiełka udostępniła nam sanitariaty i możliwość przygotowania napojów. Serdecznie dziękujemy.

Nieco zmęczeni uczestnicy chwilę odpoczywali. Dziewczyny pootwierały plecaki i posilały się. Chwilę nieuwagi wykorzystał piesek-wędrowniczek i w plecaku znalazł kiełbaskę, która miała być upieczona na ognisku. Piesek nie chciał czekać na upieczenie kiełbaski tylko natychmiast ją zjadł wypluwając resztę folii.

Była właścicielka kiełbaski wcale się na niego nie pogniewała…

Po chwili rozpoczęły się tradycyjne konkursy. Pierwszy konkurs krajoznawczy prowadził kol. Edward Słoniewski. Pytania dla 10 uczestników nie były trudne chociaż czasami zaskakujące, np. co to jest płot?

Konkurs piosenki (indywidualny i grupowy) poprowadziła kol. Ala Harkot. Śpiewano trochę ładnie a czasem nieco…jak to bywa na rajdach…

Dużym powodzeniem cieszył się konkurs sprawnościowy – rzut prawdziwą podkową końską na odległość 8 kroków z zadaniem trafienia w kija lub okrąg o średnicy 80 cm. Mimo, że startowało ponad 30 uczestników tylko 4 osoby trafiły w okrąg – w tym 3 dziewczyny.

Kol. Janusz Kapecki wręczył brązową odznakę OTP kol. Mazepie z Gimnazjum w Średniem Dużem

Później rozdano zwycięzcom konkursów nagrody i materiały krajoznawcze od Pana Wójta. Wręczyliśmy podziękowania Gospodarzom.

Kierownik Rajdu zaprosił uczestników na następny rajd w październiku – Rydz na Patelni z metą w Długim Kącie.

W rajdzie uczestniczyła młodzież wraz z opiekunami z następujących szkół:

Szkoła Podstawowa Nr 4 w Zamościu

Gimnazjum Nr 3 w Zamościu

Zespół Szkół Katolickich w Zamościu

Szkoła Podstawowa Nr 3 w Zamościu – najliczniejsza grupa (52 uczestników)

Szkoła Podstawowa Nr 7 w Zamościu

Szkoła Podstawowa Nr 10 w Zamościu

Szkoła Podstawowa w Bodaczowie

Szkoła Podstawowa w Szczebrzeszynie

Gimnazjum w Średniem Dużem

Serdecznie dziękujemy Paniom i Panom opiekunom młodzieży

oraz spora grupka turystów indywidualnych z kijkami  NW i bez…starszych i młodszych przyprowadzonych przez Gienia i Zbyszka.

W rajdzie wzięło udział 198 osób i 2 psy…

Na rajd zawiozły nas autokary z firm p. Borka i p. Jezierskiego – dziękujemy.

Serdeczne podziękowania dla Kadry obsługującej  41 Rajd „Miłośników Roztocza”